ONLINE MEDIA | ОНЛАЙН МЕДИЯ

АННА ТОМОВА - СИНТОВА: "БЪЛГАРСКИТЕ ГЛАСОВЕ СА НАЙ-КРАСИВИТЕ В СВЕТА!"

23 Юли 2019г.
АННА ТОМОВА - СИНТОВА В СОФИЙСКА ОПЕРА: 
"БЪЛГАРСКИТЕ ГЛАСОВЕ СА НАЙ-КРАСИВИТЕ В СВЕТА!"

Автор ©  Иван Върбанов

Софийската опера и балет отдава дължимото на легендарната българска оперна певица Анна Томова - Синтова, като я посреща със специални събития в нейна чест. 7-ми април е посветен изцяло на нея. Това е денят, в който тя ще се срещне с публиката в залата на Първия оперен театър за видеопрожекция, по времето на която ще бъдат показани за първи път видеоматериали от сценичните й изяви по света, а след това ще се проведе разговор-дискусия с нейните почитатели. Във фоайето ще бъде открита и уникална архивна фотоизложба. Експозицията съдържа документални снимки от личния и професионален път на певицата, записала името си със златни букви в монументалния пантеон на световното оперно изкуство. Проявите отбелязват 55-годишната кариера на прочутото сопрано, което покори с таланта, артистизма и блясъка на гласа си всички световни оперни сцени, бе сред елита от привилегировани артисти, с които основно предпочиташе да работи феноменалният и неповторим диригент Херберт фон Караян, а Берлинската и Виенската щатсопера я титулуваха със своето най-високо и престижно отличие "Камерзенгерин", връчвано за изключителен професионализъм и заслуги към оперното изкуство.

Изключителната и неповторима певица, която започва да учи пеене в класа на проф. Георги Златев - Черкин и сопраното Катя Спиридонова едва на 18 години, а след това прави бляскава триумфална кариера - Анна Томова - Синтова, се завръща в София с огромен трепет и вълнение. Споделя, че последните четири години са били нелеки, дори тягостни в личен план, но никога не е прекъсвала връзката с нейния театър - Софийската опера и балет, както и със Старозагорската опера - мястото, където тя израства, където се влюбва в операта и което запалва искрата на голямото изкуство в нея. Днес маестра Синтова е съпровождана от своята дъщеря - Силвана, която има импресарска агенция и е личен мениджър на прочутата си майка, както и от внучката Мария.

Директорът на Националната опера в София - академик Пламен Карталов, признава, че отправя покана към Синтова и с идеята тя да посвети време на младите артисти, на които да предаде своите знания и опит. Оперната прима приема да води клас по вокално майсторство и интерпретация със солистите, ангажирани в премиерата на "Дон Жуан" на Моцарт. Уго де Ана поставя заглавието, а първите спектакли са насрочени за 18-и, 19-и, 20-и и 21-ви април. Диригент е Ерих Вехтер. Великденската кошница с изненади включва и "Реквием" на Джузепе Верди, който ще бъде изпълнен на 25-ти април. Под палката на Павел Клиничев ще пеят гост-солистите : Витория Иео, Надя Кръстева, Франческо Аниле, Рикардо Дзанелато. На 29-и април специално за българската публика ролята на Амелия от операта "Бал с маски" на Верди ще бъде изпълнена от топ-певицата Мария Гулегина, която вече завоюва сърцата на почитателите на оперното изкуство с гастрола си в "Парсифал" на Вагнер преди месеци.

Анна Томова-Синтова: "Българските гласове са най-красивите в света!"

"Отзовавала съм се винаги с отворено сърце и душа на всички покани да бъда в Софийската опера. Този път идването ми е свързано с младите хора, на които трябва да предадем своя опит. "Дон Жуан" е една от моите най-любими опери, а Донна Анна бе моята визитна картичка, защото всичките ми американски дебюти - в "Метрополитън" (Ню Йорк), в Сан Франциско, в Чикаго, бяха точно с тази роля. Пеехме винаги в почти един и същи състав, който гастролираше по цял свят", признава Анна Томова-Синтова.

Определя музиката на Моцарт като вдъхновение за композитори като Бетховен и Рихард Щраус. Подчертава, че Светлината е онзи характерен белег, който се чувства особено ярко във всичките му произведения. За работата си със солистите на Софийската опера споделя, че съставът от певци е прекрасен, а те работят с голяма гъвкавост, спонтанност, ентусиазъм и отворени сърца. "Моцарт има специални изисквания. Певческата позиция винаги е една. Но, стилът и езикът, на които се пее, са специфики, които изискват специална подготовка", разказва Анна Томова - Синтова. "Имахме много активен и ползотворен период на интензивни репетиции. Радостна съм, че всеки от тях успя да преоткрие нещо ново в себе си, да развие потенциала си в позитивна посока напред. Българските гласове са най-красивите в света! Българският певец носи нещо много типично, което ние, които сме преминали през голямото училище на световните сцени, осъзнаваме, пазим и ценим. За успеха са нужни вяра, увереност, дисциплина, всеотдайност, харизма - да предадеш на хората онази енергия на изкуството, която приповдига душите и зарежда публиката."

Анна Томова - Синтова, един от най-големите сопрани на нашето време, изповядва веруюто си, че когато артистът е посветен на изкуството, чиято мисия е да обогатява и радва слушателите, то тогава не може да има мисъл за неговото его. Личността се изгражда успоредно с творческото развитие на певеца, с изграждането на репертоара. Категорична е, че човешкото и творческото развитие вървят заедно, ръка за ръка. Разказва, че винаги сама подготвя партиите, които пее. За това й помага подготовката и професионалните умения, които притежава по линия на втората си специалност в Консерваторията - пиано. С нетърпение очаква изработването на всеки детайл по време на работата си с големи капацитети - корепетитори, диригенти, в театрите, където гастролира или е член на трупите им.

Завършва Консерваторията в София с ролята на Татяна от "Евгений Онегин". Присъединява се към оперното студио на Лайпцигската опера, където през 1967 г. прави своя дебют като Абигайл в "Набуко". След това следват централните роли в "Мадам Бътерфлай", "Травиата", "Трубадур", "Отело", "Манон Леско", "Дон Жуан", "Арабела", "Вълшебната флейта". По-голямата част от тези роли учи с музикалния директор на операта - проф. Пол Шмид, ученик на Рихард Щраус. През 1972 г. е поканена да стане част от солистичната трупа на Берлинската държавна опера, където е титулувана с почетното звание "Камерзенгерин", а няколко години по-късно получава същото признание и във Виенската държавна опера. Повече от 17 години е в тясно сътрудничество с маестро Херберт фон Караян, като гастролира с него в концертни зали и театри от Америка до Япония, прави множество записи. Ангажиментите й към Залцубргския фестивал с Караян заемат ключово и специално място в кариерата й. Тя е постоянен гост на форума в периода 1973-1991 г., където изпълнява Елза, Графиня Алмавива, Донна Анна, както и поредица от концерти. Дебютът й в Ковънт Гардън е през 1975 г. като Фиорделиджи от "Така правят всичко" на Моцарт.

"Играла съм в 14 различни постановки на "Дон Жуан", разказва Анна Томова-Синтова. "На всички големи сцени по света. Спектаклите и версиите бяха много различни, но най-живата, тази, която остава за мен най-ярката е на режисьора Жан Пиер Бонел. Каквото и да поставяше, той се стремеше към едно нещо - да бъде верен на Моцарт. Ще запомня работата си с диригентите Карл Бьом, Курт Мазур, Колин Дейвис, Джон Причард ... Караян бе връхната точка за мен. В София съм гостувала в постановката под диригентството на Михаил Ангелов", спомня си Синтова.

Основополагащият принцип на вокалната интерпретация на Моцарт за Маестрата е Моцарт да се пее като италианска опера - "без да се стяга гърлото, на основата на белкантовата школа, като струята остава широка и да тече напред". Признава, че увлеченията й по източно-азиатските учения са помогнали за изграждането на особен вид концентрация, която й е помагала на сцената.

Днес, когато вече отказва ангажименти на сцена, но пък приема с охота да води майсторски класове или да бъде вокален консултант на проекти към елитните световни театри, прави с лекота равносметката си, че всичко, което и поднася съдбата е идвало по естествен път. "Никога не съм ламтяла за роли, партии и ангажименти. Всичко идваше от само себе си. Имах задачата здраво да ги обхвана с работа и всеотдайност".

Най-важните жалони в професионалната кариера за Анна Томова-Синтова са: винаги да останеш верен на композитора, да бъдеш търсещ творец, да адаптираш своето изкуство към съвремието, да си адекватен на новото време. "Ние не пеем за себе си. Ние пеем за хората от цялото си сърце! Нашето изкуство трябва да радва и окрилява публиката!".
Сподели

Коментари

В момента разглеждате олекотената мобилна версия на уебсайта. Към пълната версия.
Уебсайт в Alle.bg