МУЗИКАЛЕН ДЕСАНТ НА СОФИЙСКАТА ОПЕРА И БАЛЕТ ПРЕЗ ЛЯТО`2019

23 Юли 2019г.
МУЗИКАЛЕН ДЕСАНТ НА СОФИЙСКАТА ОПЕРА И БАЛЕТ ПРЕЗ ЛЯТО`2019 

Автор: Иван Върбанов
София, 19-06-2019
Специално за operasofia.bg

Масиран, свръхзвуков и мощен музикален десант ще направи Софийската опера и балет през ЛЯТО 2019. Той ще стартира от Военната академия в София, преминава през Белоградчишките скали и завършва по Черноморието.

Мениджмънтът на Националния театър за опера и балет използва стратегически гъвкаво, целесъобразно и пълнокръвно репертоарния ресурс и портфолиото от премиерните продукции през сезона, за да изведе операта извън храма, да разположи силите на творческите състави в нови пространства и да завоюва нови аудитории чрез силата на високото изкуство.

Музикалните формати на представяне и мегапродукциите на най-аплодирания културен институт на България – у нас и по света, се основават на традиционните очаквания, но и надграждат, защото привличат нови аудитории, превземат територии и разтварят ветрилото от жанрове в портфолиото на театъра с реализацията на актуални хитови заглавия. Постановките от летния афиш захранват очакванията на меломаните за непознати свръхпреживявания чрез силата на музикално-сценичните изкуство, насищат с престиж и свръхформа. И то не само българската публика, но и гостите и почитателите на Софийската опера и балет от целия свят. 

Стратегията на музикалния десант на Софийската опера и балет е той да премине на три основни фронта: „Опера в парка” – София, 21 юни -14 юли; „Софийски Летен Вагнеров Фестивал” | „Sofia Summer Wagner Festival 2019” – седмото издание ще се проведе от 7-и до 12-и юли; „Опера на върховете – Белоградчишки скали”, четвърто издание, 20 юли – 4 август; акустиране в к.к. Албена с революционната крачка екипът на Операта да направи и хитово представление от световната ранглиста на мюзикълите – „МАММА МИА!”, което ще бъде представено, както следва: в периода 24-25 юни във Военната академия в столицата, 1- 4 август на Белоградчишките скали, 24 август – к.к. Албена, 29 август – 2 септември на Летен театър Варна, 10 септември на Античен театър Пловдив, 14 - 21 септември в Софийска опера и балет.

Безспорен факт на признание за високото постижение в постановките на Вагнер на акад. Пламен Карталов, които се представят на сцената на Софийската опера, е признанието на Международната асоциация на Вагнеровите общества – RWVI, която анонсира към всички свои членове и регионални организации възможността да бъдат в София така: „Творческият екип на последните много добре приети постановки на Ринга в София ще представи две Вагнерови заглавия през юли. „Тристан и Изолда” – на 7 и 10 юли от 18:00 часа, „Парсифал” на 12 юли от 18:00 часа”. Посочва се също така, че режисьор е Пламен Карталов, а повечето певци са българи.

Международната асоциация на вагнеровите общества (RWVI) работи със своите организации и подразделения по света в името на основната цел – да се създаде интерес и да се задълбочи разбирането на творбите на Рихард Вагнер, да се осигури подкрепа за следващото поколение артисти, да се поддържа дейността на Фондация за стипендии „Рихард Вагнер”, създадена от самия Вагнер в подкрепа на фестивала в Байрот, но и за стимулиране и разширяване на международното сътрудничество.

Тук мисля, че би било удачно да се създаде Годишна премия „Рихард Вагнер”, която да е партньорство между Асоциацията и Софийската опера и балет. Призът да се връчва на млад изпълнител, който да специализира - интерпретация на звука и на музиката на гениалния програмен композитор и революционен визионер на оперния театър,   с най-престижни музикални капацитети.

 ДА НАДНИКНЕМ В ПРОГРАМАТА НА СЪБИИТЯТА 

 1. „ОПЕРА В ПАРКА” – ДЕСЕТО ЮБИЛЕЙНО ИЗДАНИЕ

Форматът ще бъде открит както си му е реда - с Гала-концерт на 21 юни. Следват спектаклите на „Дон Паскуале” (21 юни), „Мамма Миа!” (24 и 25 юни), премиера на „Кармина Бурана” по музика на Карл Орф на 28, 29 и 30 юни. Тук е важно да се подчертае, че хореографията е на Фреди Франдзути. Преди това той прави своя постановка на произведението с трупата на основания от него през 1995 г., в италианския град Лече, „Балет от юга”.  

Вдъхновението идва от оригиналния текст на Кармина Бурана, стъпващ на стиховете, създадени от странстващи поети, най-често от средите на духовенството или студенти, които споделят разбирането, че светът не функционира в съответствие с моралните правила, които би трябвало да следват. Затова те създават своя общност, която следва само правилата на добродетелите и тестват свободата на живота, който е изпълнен с предизвикателства и изкушения.
  
Спектакълът представя илюзорните идеи и въображаемите образи на тези млади хора. Готическият мит, вплетен като код в музиката на Карл Орф, провокиращ злото в най-суеверното му състояние, ни представя морално корумпирано общество, безпристрастно съпротивляващо се срещу страха от божественото наказание. Всъщност някои песни, иронично обръщат с главата надолу всичко и се заиграват с темите на тогавашната литература: вино, жени, игри, удоволствията на живота, като се възвисяват от текстовете на тази поезия, родена в културната атмосфера и пародията на доминиращите църковни догми и език.

Цялата програма, в това число и датите на представянето на балета „Силфида”, както и Детският цикъл от оперни заглавия, които Операта продуцира с образователна цел и грижа за възпитание на ново поколение публика, може да бъде видяна в сайта на националния театър за опера и балет - тук.

Сред заглавията за децата са: „Червената шапчица” от Александър Владигеров, „Вълшебната флейта” на Волфганг Моцарт – адаптация за деца, премиера на концерт-спектакъла „Веселите малчугани”, „Трите прасенца” на Александър Райчев, „Мечо Пух” – мюзикъл от Андрей Дреников и „История с патоци, мечо и лиса” на Георги Костов. 

2. СОФИЙСКИ ЛЕТЕН ВАНГЕРОВ ФЕСТИВАЛ

„ТРИСТАН И ИЗОЛДА”
07.07.2019 
Начало: 16:00

Диригент КОНСТАНТИН ТРИНКС
Режисьор ПЛАМЕН КАРТАЛОВ
Сценография МИОДРАГ ТАБАЧКИ
Костюми ЛЕО КУЛАШ

Участват: Мартин Илиев, Радостина Николаева, Цвета Сарамбелиева, Петър Бучков, Веселин Михайлов, Бисер Георгиев, Ангел Антонов, Красимир Динев, Николай Петров

* * *

„ТРИСТАН И ИЗОЛДА”
10.07.2019 
Начало: 18:00

Диригент КОНСТАНТИН ТРИНКС
Режисьор ПЛАМЕН КАРТАЛОВ
Сценография МИОДРАГ ТАБАЧКИ
Костюми ЛЕО КУЛАШ

 Участват: Мартин Илиев, Радостина Николаева, Цвета Сарамбелиева, Петър Бучков, Веселин Михайлов, Бисер Георгиев, Ангел Антонов, Красимир Динев, Николай Петров

3. „ОПЕРА НА ВЪРХОВЕТЕ – БЕЛОГРАДЧИШКИ СКАЛИ”

Далеч, далеч назад във времето - преди повече от 250 милиона години, легендата разказва, че Белоградчишките скали са били на дъното на море. Водата се оттегля и меката тъкан на варовиците се нагъва. След време, под въздействието на водата, слънцето, дъждовете, бурите дори, се оформят интересни пластични фигури, които провокират човешкото въображение. Освен популярните скални сюжети и контури на природните пластики, изобразяващи Конникът, Мадоната, Дервишът, Метохът, Хайдут Велко, Адам и Ева и други, в подземните пластове, под тези отпечатъци на енергии и послания от други светове, се намират и над 100 пещери. 

Опера на върховете – Белоградчишки скали е извънреден формат на високо изкуство, проектиран от креативното прозрение на Пламен Карталов да усети и съедини в едно времево измерение всички непреходни символи, послания, вечните библейски и исторически сюжети - от съществуването на света до бъдещия безкрай във Вселената, като ги ситуира тук и сега пред погледа на публиката. Реалистично и разтърсващо преживяване, равносилно на пътуване във времето, доколкото това наистина е абсолютно възможно през канала на вечната оперна музика, сетивното въздействие на сценичното превъплъщение и зрелищното представяне, което превежда зрителя чрез въздействие върху сетивата му и подсилване на възприятието със силата и потенциала на индивидуалното въображение на всеки зрител, за да достигне до съвсем осезаемата трансформация – да се пренесе в други времена и епохи, назад във времето и вековете. 

Стотици са желаещите да бъдат част от това необикновено преживяване, наречено „ОПЕРА НА ВЪРХОВЕТЕ”. Спектаклите се провеждат в първия двор на Белоградчишката крепост от 20:00 часа.
 
Считам, че този формат е пример за създаване на успешен модел от акад. Пламен Карталов за опазването на националната и културна идентичност, съчетан с пропагандирането на висшите образци на музикална култура и изкуство, чийто носител е Националната опера и балет – София. 

Четвъртият летен фестивал ще представи балетите „Кармина Бурана” (20.07) и „Дамата с камелиите” (21.07), оперите „Трубадур” (26.07), „Кармен” (27.07) и „Турандот” (28.07), както и четири представления на мюзикъла „Мамма миа!” - (1,2,3 и 4 август).

Колоритът на събитието е и специално подготвения пърформанс „ВАГНЕР МАГУРА: богове, великани, джуджета и валкюри”, който е с времетраене над два часа и половина. Първата част се представя на входа на пещерата, а второто е ситуирана в самата вътрешна част, в подземните зали. 

Всички представления – дати, начални часове и градове, можете да проследите на сайта на българската продукция „Мамма миа!” - https://mamma-mia.bg/.

По всичко личи, че ЛЯТО 2019 ще бъде весело, щастливо и изключително музикално, заради усилията на екипа на Софийската опера и балет.

В ОЧАКВАНЕ НА НОВИЯ СЕЗОН – НЯКОЛКО ПРОГРАМНИ ИДЕИ

На края на този активен и ползотворен сезон, в очакване на МУЗИКАЛНОТО ЛЯТО 2019 СЪС СОФИЙСКАТА ОПЕРА И БАЛЕТ и на прага на следващия сезон, все пак нека поставим и няколко щрихи в перспектива:

1. На първо място - активна подкрепа за начинанието: СЪЗДАВАНЕ НА МУЗЕЙ НА СОФИЙСКАТА ОПЕРА И БАЛЕТ. За постигането на тази цел ръководството на институцията би трябвало да разчита както на широка обществена подкрепа, така и пропорционално от държавните и общински институции. Храмът на българската оперно и балетно изкуство е необходимо час по-скоро да има свой „Златен архивен фонд”. Медийната подкрепа и натиск ще имате и от наша страна за тази кауза, уважаеми акад. Карталов.

2. Питам се: След успешните формати като „Опера в парка”, „Опера на върховете” и т.н., дали не е дошло времето за продуцирането и създаването на нов - „Опера на стадиона” или създаването на „АРЕНА ОПЕРА”? Най-мащабният проект в България би бил точно по мярката на Националния театър за опера и балет, заради високия професионален потенциал на целия екип, който може да реализира грандиозността на формата, но и поради необходимостта от създаването на въздействащи мегапродукции, които да носят уникално и неповторимо преживяване от света на операта, балета и мюзикъла.

3. И още … Има ли място и дошло ли му е времето, под шапката на Софийската опера и балет нека да бъдат създадени Годишни национални музикални награди за опера, оперета, мюзикъл и балет. И защо те да не бъдат на името на Борис Христов – ГОДИШНИ МУЗИКАЛНИ НАГРАДИ „БОРИС ХРИСТОВ”.

4. Време е вече да бъде институциализирана към Софийската опера и балет на Академия „Опера и балет” – майсторски класове по интерпретация, специализации и обучения в класическите музикални жанрове за български и чуждестранни артисти.

Това са само проекции на идеи и нови коридори за доразвиване и работа. Но, нека преди това посрещнем лятото и се насладим на музикалните преживявания с продукциите на Софийската опера и балет. 

На добър час !
Сподели

Коментари

Изпрати